Rabatkoder får danskerne til at købe mere
Over halvdelen af danskerne bruger rabatkoder på nettet, og jo yngre forbrugere, jo større effekt har koderne på købsadfærden, viser Dansk e-handelsanalyse.
Jo yngre forbrugere er, jo større effekt har koderne på adfærden, viser Dansk e-handelsanalyse for september 2014.
- Som forbrugere er vi altid glade for et ”godt tilbud”, og derfor er vi flittige brugere af digitale rabatkuponer, altså rabatkoder. Storforbrugerne af rabatkoder er kunder under 50 år med børnefamilierne i spidsen, og de vurderer selv, at gode rabatkoder får dem til at købe mere, siger adm. direktør Annette Falberg fra FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.
Rabatkoderne styrker altså kundernes forbrug for 42 % af ”De unge”(under 25 år) vurderer selv, at rabatkuponer ændrer deres købsadfærd, mens det kun gælder for 8 % af ”pensionisterne” (over 64 år).
- For netbutikker er koderne altså et superstærkt markedsførings- og salgsværktøj, da især de unge og børnefamilierne mener, at de køber mere, vel at mærke når rabatkoden er god og personlig. En generel kode, som alle har adgang til, opleves ikke som helt så ”god”, som den kode man modtager personligt, fx som særligt medlemstilbud. Det kræver altså en målrettet indsats fra netbutikkerne over for de enkelte kunder, som til gengæld køber mere, vurderer Annette Falberg.